Meenemen op de reis


Met de start van een project heeft iemand eens gezegd, “dit is een bouwplaats, dat is anders dan de industrie, dus we moeten de mensen meenemen op de reis.”

Mijn partner en ik reizen graag en hebben ondertussen de halve wereld gezien.. en dan bedoel ik geen 2 weken all-inclusief in Turkije. Leuk voor wie daar van houden, maar niet voor ons.. nee, een paar maanden door Azië, de binnenlanden van China en weken hiken in Scandinavië, dat is voor ons reizen.
Wij reizen om te leren, ook over onszelf. Ervaringen en ontmoetingen met andere mensen buiten ons dagelijkse leven beïnvloeden ons en onze omgeving.
En dankzij deze ervaringen krijgen we vaak nieuwe inzichten, en door die te delen, verbinden we ons met anderen.


Deze reiservaringen in combinatie met mijn werkervaring maakt dat ik makkelijk in gesprek ga en op een vrij eenvoudige wijze kan communiceren met medewerkers. Door middel van voorbeelden [lees: ervaringen] kan ik goed uitleggen wat ik bedoel en mijn verwachtingen ten aanzien van veilig werken onderbouwen.


Op reis

Met de start van mijn huidige project heeft iemand eens gezegd, “dit is een bouwplaats, dat is anders dan de industrie, dus we moeten de mensen meenemen op de reis.” Nu is een reis is per definitie een vrijwillige verplaatsing van een of meer personen van een bepaalde locatie naar een andere locatie. Dus denk ik meteen.. reizen, waar gaan we heen dan? Maar de locatie is in dit geval een mind-set, het veiligheidsbewustzijn.


Met meenemen op de reis bedoelde hij dus, dat we medewerkers niet meteen wegsturen als er fouten gemaakt worden, maar dat wij [de veiligheidskundigen] deze medewerkers meer moeten coachen en trainen om hun veiligheidsbewustzijn op een hoger [lees: acceptabel] niveau te tillen.

Waar sommige collega veiligheidskundigen het fijn vinden om binnen de kaders van de opdrachtgever te opereren en medewerkers vrij snel buiten de poort zetten, zullen wij de medewerkers misschien wel 10x iets gaan vertellen en uitleggen.


Bewust bekwaam

Met andere woorden; we gaan ze helpen veilig te werken, van bewust onbekwaam naar bewust bekwaam. [fase 2 en 3 uit de leercirkel van Maslow]

Ik vind dat leuk en krijg daar veel energie van, maar omdat een gemiddelde bouw in verschillende fases verloopt [ruwbouw, afbouw en afhankelijk van de projectgrote een tussenfase ruwbouw én afbouw] is het personeelsverloop verschrikkelijk groot en kost dat veel tijd.
Sommige medewerkers zijn er voor de duur van het gehele project, andere maar enkele weken tot dagen en weer anderen zelfs maar één dag.
Dit zijn vaak ook nog ZZP [en/of van buitenlandse origine] die geen enkele band hebben met het project of de opdrachtgever. Zij komen tenslotte alleen maar voor de strekkende – of m2.


Personeelsverloop

Op één van mijn bouwprojecten was het personeelsverloop in 2 jaar tijd, maar liefst +360%. Dat betekend dat er iedere week gemiddeld 35 tot 50 medewerkers wisselden.
Je zal begrijpen dat het dan heel erg moeilijk wordt om juist die medewerkers ‘mee te nemen op de reis’, gewoonweg omdat er te weinig tijd is.
Dan maar niets doen? Natuurlijk niet.. we houden vol, maar ik denk dat er best wel eens een relatie zou kunnen bestaan tussen het aantal ongevallen in de bouw, en het nog altijd enorme personeelsverloop.