Luisteren

Luisteren; het tonen van interesse en van het vermogen om belangrijke informatie op te pakken uit mondelinge gesprekken.


Swipcultuur

We leven in een geweldige tijd waarin er, mede dankzij de komst van nieuwe technologieën, meer mogelijk is dan ooit. Ons leven speelt zich grotendeels ‘online’ af, we kunnen wereldwijd met elkaar in contact komen wat kansen creëert voor verbinding en ontwikkeling.
Helaas is dit ook de tijd waarin we worden afgeleid door deze mogelijkheid, door facebook, media, Instagram, twitter en de dating-apps,een swipe-cultuur, waarin er veel van ons gevraagd wordt en onze aandacht steeds meer verstrooid raakt.


Interessant of niet interessant? Deze keuzes worden door een simpele beweging op de smartphone naar links of rechts erg gemakkelijk gemaakt.
In real life gesprekken is de swipe vervangen voor een plots veranderen van onderwerp, een snelle blik op de smartphone of welke afleiding dan ook om aan te geven dat het ‘niet interessant ‘genoeg is om de aandacht erbij te houden.
Het luisteren met échte aandacht en oprechte interesse tonen in de ander, lijkt steeds meer op de achtergrond aan te raken.

Luisteren; het tonen van interesse en van het vermogen om belangrijke informatie op te pakken uit mondelinge gesprekken.


Gehoord worden

Praten we nog wel echt met elkaar of is ons eigen verhaal belangrijker geworden dan aan de ander te vragen. ‘Wat is jouw mening?’ of heel simpel ‘Hoe gaat het met je, en kan ik iets voor jou betekenen?’

Dialoog

Als ik een toolbox of training geef of in gesprek ben met medewerkers, ben ik altijd uit op een gesprek dat uitnodigt om te luisteren én reageren; een heuse dialoog. Zo krijg ik een goed beeld van de ‘interne’ cultuur en waar de weerstand zit en vandaan komt.
Medewerkers laten weten zich niet gehoord te voelen, dat er niet geluisterd wordt naar wat zij echt nodig hebben en hen alleen maar verteld wordt aan welke regels zij zich moeten houden. Opmerkingen als ‘ik heb het al zo vaak aangegeven, maar er wordt niets mee gedaan’ of ‘waarom zou ik al die regels volgen, jullie doen toch ook niets voor mij’ zijn herkenbaar?


Luisteren
Luisteren is dé allereerste en belangrijkste regel voor elk gesprek. Voor een gesprek dat gemakkelijk gaande wordt gehouden, dat niet ongemakkelijk wordt of plotseling stilvalt. Een gesprek dat de ander de ruimte geeft om z’n inbreng te geven.
Hoe kunnen wij [als veiligheidskundige] anders ooit draagvlak voor veilig gedrag creëren als wij niet goed in staat zijn om te luisteren. Te luisteren naar wat de ander nodig heeft en waarbij wij kunnen helpen.


“Want zonder goed te luisteren is er geen goed advies.” (Walid Mahbubi)